اخبار و مقالات

بررسی سود آهن فروشی

آهن فروشی چقدر سود دارد؟
برخی افراد تصور می کنند که شغل آهن فروشی، بی هیچ زحمت و مشکل خاصی به درآمد زایی می رسد اما آیا این تصورات واقعی هستند و آهن فروشان بدون هیچ رنج و مشقتی سودهای کلان به جیب می زنند؟ آیا وارد شدن به این بازار راحت و بی دردسر است و از عهده هر شخصی بر می آید؟ آیا از همه سختی ها و مشکلاتی که روزانه آهن فروشان با آن ها سرو کله می زنند آگاهیم؟ اصلا آیا آهن فروشی شغل مناسبی برای ماست و می توانیم به یک آهن فروش موفق تبدیل شویم؟ برای ورود به بازار آهن و آهن فروش شدن چه اطلاعاتی نیاز است بدانیم و چه ویژگی و شرایطی باید داشته باشیم تا بتوانیم در این حرفه پیش رفت کنیم و جایگاه مناسبی بین رقبا بگیریم؟ برای پاسخ به این سؤالات تصمیم بر این گرفته شد که موضوع این مقاله از مدیران آهن را به موضوع آهن فروشی، میزان سود آهن فروشی، سود خرده فروشی آهن، بررسی دردسر و مشکلات این شغل اختصاص دهیم. هدف از نوشتن این مقاله بررسی ابعاد مختلف شغل آهن فروشی است و سعی بر این شد که یک راهنمای جامع و کامل و در عین حال مختصر از شغل آهن فروشی برای شما ارائه دهیم.

تصورما از شغل آهن فروشی
برخی افراد بر این باورند که سود فروش آهن آلات زیاد و به راحتی قابل دستیابی است و همین موضوع سبب شده که افراد زیادی خواهان فعالیت در این صنف باشند. از طرفی ذهنیت دیگری که در بین این افراد وجود دارد این است که آهن فروشی کار بی زحمت و ساده ای است و نیاز به مهارت و تخصصی ندارد و فقط سرمایه می خواهد که بتوان در این شغل فعالیت کرد. یعنی کافی است سرمایه ای کلان داشته باشیم و آن را به خرید آهن اختصاص دهیم و بعد آهن های خریداری شده را خیلی راحت با سود بسیاری وارد بازار کنیم و بفروش برسانیم.

سود فروش آهن

به نظر شما این تصورات تا چه حد به واقعیت نزدیک و با آن سازگار است؟ آیا واقعا این آهن فروش است که قیمت آهن در بازار را تعیین می کند؟ آیا آهن فروش با هر مقدار سودی که بخواهد می تواند محصولات خود را به مردم تحمیل کند؟

ذهنیت دیگری که در میان برخی افراد جامعه وجود دارد این است که آهن فروشی یک شغل مولد اقتصادی نبوده و آهن فروشی را با رانت خواری و سفته بازی اشتباه می گیرند. این افراد تصور می کنند آهن فروشان نه تنها هیچ سود و منفعت اقتصادی برای اوضاع کشور ندارند بلکه برای جامعه هم مضر و بی فایده هستند. در ادامه این نوشته برای رسیدن به نتیجه بهتر و جواب منطقی به تمام سؤالات موجود در ذهنمان، مزایا و معایب شغل آهن فروشی را بررسی کرده و به جمع بندی می رسیم.

سود آهن فروشان چقدر است؟
باید گفت آهن فروشی می تواند همانند شغل های دیگر سود زیادی نصیب شما کند البته اگر هوشمندانه عمل کنید! یعنی حتی ممکن است سرمایه اولیه شما در مدت بسیار کمی به همراه سود به شما بازگردد با این حال این عوامل سود و زیان آهن فروشی در ادامه بررسی شده است.

مزایای شغل آهن فروشی
کسب سود بالا با خرید و فروش های عمده محصولات فولادی
وجود تقاضای همیشگی برای این مقاطع
ثبات ارزش آهن و فولاد
تنوع بالای تأمین کنندگان مقاطع
معایب شغل آهن فروشی
نیاز به سرمایه نسبتاً زیاد میلیاردی
نیاز به فضای بزرگ یا انبار برای نگه داری محصولات در شرایط مناسب
ساعات کار طولانی و شبانه روزی
ریسک زیاد در انجام معاملات و خرید و فروش های عمده
سرمایه در گردش زیاد
دلایل ورشکستگی آهن فروشان
فراهم کردن سرمایه برای این شغل، آغاز راه است و باید برای شروع به فعالیت در این صنف، دانش فنی خود را افزایش دهید و کمی از علم اقتصاد سر در بیاورید؛ یعنی اینکه بتوانید تا حدودی بازار را پیش بینی کنید که لازمه این کار تحلیل بازار است بنابراین اگر این پیش نیازها را ندارید، باید فردی را همراه خود کنید که دانش این کار را داشته باشد. در نظر داشته باشید خیلی از آهن فروشان به دلیل تحلیل اشتباه از بازار، خرید و فروش های خود را به موقع انجام نمی دهند و همین عامل ورشکستگی آن ها می شود. پس از اجاره و تجهیز کردن محل مناسب برای انبار و نگه داری محصولات خریداری شده و گرفتن جواز باید به فکر تأمین نیروی انسانی خود باشید؛ از حسابدار برای انجام امور مالی گرفته تا کارشناس فروش برای به فروش رساندن محصولات و … .

لازم به ذکر است برای تأمین مواد اولیه می توانید از کارخانه، بورس کالا یا بنگاه های آهن آلاتی محصولات خود را خریداری نمایید و به موازات آن باید به فکر برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه یعنی پروژه های ساخت و ساز، پیمانکاارن و سازندگان باشید. پس با این حساب می توان نتیجه گرفت آن قدر ها که بعضی افراد تصور می کنند، این شغل راحت و بی دردسر نیست؛ از طرفی تأمین محصولات برای فروش، از طرفی تحلیل بازار برای به دست آوردن بهترین زمان خرید و فروش و از دست نرفتن سرمایه و … .

چالش های فروش آهن
اینطور نیست که هرکس آهن فروش شود دیگر دغدغه و مشکلات اقتصادی نخواهد داشت و به اصطلاح همیشه نانش در روغن باشد؛ شاید به ازای هر آهن فروشی که که در بازار آهن رشد کرده و توانسته جایگاه مناسبی در بازار خرید و فروش آهن آلات پیدا کند، ۲ یا ۳ آهن فروش تازه وارد ورشکست شده و تمام سرمایه خود را از دست داده اند. باید گفت اغلب افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند میلیارد ها تومان از سرمایه های خود را به این کار اختصاص داده اند در حالی که می توانستند سرمایه های خود را به سمت دیگری همانند بازار طلا و دلار، خودرو، مسکن و … ببرند.

حاشیه سود فروش آهن
درصد سود آهن فروشان با یکدیگر برابر نبوده و نیست ولی به طور کلی می توان گفت سود آهن فروشی به عواملی همچون شرایط بازار از جمله نرخ های جهانی ارز، قیمت سنگ آهن، میزان عرضه و تقاضا برای محصولات و … بستگی دارد. باید گفت رقابت در بازار آهن و فولاد بیش از چیزی که فکر می کنید سنگین و سخت است و تنها آهن فروشانی می توانند سهم خود را در بازار حفظ کنند که مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبای خود داشته باشند. و نهایتاً تنها افرادی در این بازار دوام می آورند که پشتکار زیادی داشته باشند و مدام اطلاعات خود را از بازار داخلی و جهانی به روز رسانی کنند.

هزینه فرصت آهن فروشی
در واقع افرادی که فکر می کنند آهن فروشان سودهای هنگفتی به دست می آورند، فرصت سرمایه های کلانی که در این حرفه وارد شده است را لحاظ نکرده و نادیده می گیرند. آهن فروشی که می توانست 5 میلیارد تومان از سرمایه های خود را در بانک سپرده گذاری و بدون زحمت در پایان سال ۱ میلیارد به سرمایه قبلی خود بدون زحمت اضافه کند ترجیح داده سرمایه خود را در این شغل خرج کند و پذیرفته با تمام چالش های این شغل روبه رو شود؛ با این اوصاف اگر آهن فروشی بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد سود سالانه نا خالص به چنگ بزند باز نمی توان گفت درصد سود بالایی داشته زیرا با توجه به هزینه های جاری و بازپرداخت وام های بانکی در نهایت سودی کمتر از سود سپرده گذاری در بانک به دست آورده است پس نهایتاً نمی توان به زبان گفت حاشیه سود آهن فروشی زیاد و قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *