اخبار و مقالات

تأثیر دلار 50 هزار تومانی روی قیمت آهن

در پی افزایش بی سابقه دلار به 50 هزار تومان، قیمت آهن آلات هم به موازات آن بالا رفته است. تأثیر دلار 50 هزار تومانی روی قیمت آهن آلات تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، خرید برخی از مواد اولیه با نرخ آزاد بوده است و نمی‌توان آن را با ارز نیمایی خریداری کرد. از این رو، با افزایش ناخواسته قیمت آلات روبرو خواهیم بود. از طرفی، صعودی شدن دلار، افزایش هزینه‌های حمل و نقل با تریلی را به همراه خواهد داشت. همچنین، از آنجایی که یکی از موارد برای کشف قیمت آهن آلات در بورس، نرخ ارز است، لذا با افزایش دلار، قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در آخر اینکه، با توجه افزایش نرخ دلار، این احتمال وجود دارد که عرضه کنندگان محصولات فولادی، محصولات خود را به خارج کشور صادر کنند که افزایش قیمت‌های داخلی را به دنبال دارد.

در پی رشد شارپی دلار در هفته‌های اخیر و نوسان در کانال‌های 47 تا 49 هزار تومان، در نهایت مقاومت خود را 1 اسفند شکست و به 50 هزار تومان رسید. این رشد دلار در چند سال گذشته بی سابقه بوده است و بی شک روی بازار آهن آلات تأثیر زیادی گذاشته است. در چند هفته اخیر، به دلیل نوسانات شدید دلاری، قیمت آهن آلات بسیار افت و خیز داشته است؛ به طوری که تولیدکنندگان، قیمت‌های خود را چندین نوبت در روز افزایشی اعلام کردند.

تاثیر قیمت دلار بر افزایش قیمت آهن الات

ولی دقیقا دلار 50 هزار تومانی چه تأثیری روی قیمت آهن آلات خواهد داشت؟ چه مکانیسمی وجود دارد که تا این حد بر قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارد؟ برای روشن شدن این موضوع، در بخش‌های زیر به رابطه بین رشد دلار 50 هزار تومانی و قیمت محصولات فولادی می‌پردازیم.

نوسانات دلار و قیمت آهن آلات
با افزایش قیمت دلار و پایین آمدن ارزش ریال، به دلیل سود کم حاصل از بازارهای خارجی، قیمت آهن آلات در داخل روند صعودی پیدا می‌کند. همچنین، بالا رفتن هزینه‌های دلار، افزایش هزینه‌های ترانزیت و حمل و نقل با تریلی را به همراه دارد. در پی رشد صعودی دلار، با کاهش تقاضای محصولات فولادی مواجه خواهیم بود. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان عرضه‌های محصولات خود را به بازار خارج از کشور ببرند.

پس، با اینکه قیمت‌های ایرانی جذابیت‌های زیادی برای خریداران خارجی دارد ولی در بازار ایران اثر آن برعکس است و با افزایش قیمت‌های داخلی آهن آلات روبرو خواهیم بود.

از طرفی، با کاهش عرضه آهن آلات، نوردکاران داخلی با مشکلات جدی روبرو خواهند شد و شاهد افزایش قیمت آهن آلات خواهیم بود.

بورس کالا
به دلیل اینکه روند کشف قیمت آهن آلات در بورس کالا بر اساس قیمت دلار است، دلار 50 هزار تومانی بازار را به شدت دستخوش تغییر خواهد کرد. بر اساس آخرین شیوه‌نامه‌های وزارت صمت جهت قیمت گذاری آهن آلات برای تعیین قیمت شمش فولادی در بورس، با افزایش نرخ دلار، قیمت آهن آلات هم افزایش خواهد یافت.

قیمت مواد اولیه
به دلیل اینکه اکثر معاملات انجام شده روی مواد اولیه آهن آلات مانند سنگ و آهن و حتی منیزیم بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود، هرچه دلار بالاتر برود، قیمت اکثر مقاطع فولادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین، ورود بعضی قطعات و مواد از منطقه آزاد بوده و در منطقه آزاد نمی‌توان از ارز نیمایی استفاده کرد‌. بنابراین باید از ارز آزاد آنها را تهیه کرد که هزینه ها رو دو چندان می‌کند.

قیمت نفت و انرژی
نفت و انرژی در کلیه صنایع به ویژه فولاد نقش موثری دارد. به دلیل اینکه فولاد یکی از صنایع گاز بر است، قیمت گاز روی آن بسیار تأثیر گذار است.

تجهیزات کارخانه را دست کم نگیریم
یکی از تاثیراتی که دلار 50 هزار تومانی روی قیمت آهن آلات می‌گذارد، هزینه تعمیر تجهیزات کارخانه‌ها است. برخی از تجهیزات هستند که هزینه تعمیر آنها سرسام آور خواهد بود. همچنین، خرید دستگاه‌های جدید برای کارخانه‌های فولادی با نرخ ارز پیش می‌رود. در نتیجه، با اختلاف فاحش بین قیمت دلار و ریال، امکان افزایش قیمت آهن آلات نیز وجود دارد.

چرا دلار روی قیمت آهن آلات تأثیر گذار است؟
دلیلی اصلی اینکه دلار50 هزار تومانی روی قیمت آهن آلات تأثیر دارد، قیمت گذاری جهانی محصولات فولادی بر اساس نرخ دلار است. به همین دلیل، تأثیر مستقیمی روی قیمت‌های داخلی دارد.

از ساز و کار سامانه نیما نیز نباید غافل شد. اگرچه عرضه نیمایی از عرضه آزاد پایین‌تر است ولی هزینه مالی که ایجاد می‌کند، بیشتر است. از طرفی واردات کالا با ارز نیما به دلیل گردش پیچیده‌ای که برای گرفتن این ارز وجود دارد، کار را تا کمی سخت می‌کند. پس، تا حدی دلار 50 هزار تومانی روی قیمت آهن آلات تأثیر دارد.

کلام آخر

دلار 50 هزار تومانی، تبعات جبران ناپذیری روی قیمت آهن آلات خواهد داشت. عواملی نظیر بهای مواد اولیه، تفاوت نرخ نیما و ارز آزاد، هزینه‌های ترانزیت و شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس روی این مقوله اثر گذار هستند. البته قابل ذکر است که عوامل دیگری مانند مسائل سیاسی نیز در این امر بسیار دخیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *