اخبار و مقالات

معرفی ارزانترین میلگردهای بازار کشور

قیمت میلگرد کارخانه‌ها به مواد اولیه کارخانه برای ساخت میلگرد و سیاست‌های تولید کننده بستگی دارد. در ایران، ارزانترین میلگرد بازار متعلق به کارخانه‌های ابرکوه، کیان فولاد ابهر، مجتمع فولاد میانه، زاگرس، گروه ملی و ذوب آهن نورد کرمان است. به عنوان مثال، کارخانه‌های ذوب آهن نورد کرمان، سرمد ابرکوه، فولاد میانه و گروه ملی اهواز به دلیل اینکه شمش را خودشان تولید می‌کنند، دیگر نیازی به خرید شمش از معادن یا کارخانه‌های دیگر ندارند؛ از این رو قیمت تمام شده میلگرد ارزانتر می‌شود. البته یک سری عوامل کلی هم هستند که قیمت میلگرد را بالا و یا پایین می‌کنند مانند قیمت مواد اولیه، نرخ دلار، هزینه‌های تولید، عرضه و تقاضا و وزن آن. با این حال این سوال پیش می‌آید که آیا خرید میلگرد ارزان، مقرون به صرفه تر است؟ در پاسخ باید گفت که بستگی به مواردی مانند نزدیکی کارخانه و کم شدن هزینه‌های حمل نقل دارد.

در ایران نزدیک به ۷۰ کارخانه فعال در زمینه تولید میلگرد وجود دارد که هر کدام بر اساس سیاست‌ها و کیفیت میلگرد تولیدی، قیمت‌ متفاوتی برای محصولات خود اعلام می‌کنند.

ارزانترین میلگردها در بازار ایران

در این بین، ۶ میلگرد سرمد ابرکوه، کیان فولاد ابهر، مجتمع فولاد میانه، زاگرس، گروه ملی و ذوب آهن نورد کرمان، ارزان‌ترین قیمت میلگرد در ایران را دارند. معمولا از میلگرد با قیمت پایین‌تر برای پروژه‌‎های با بودجه محدود استفاده می‌شود.

در ادامه به صورت دقیق‌تر، به بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد و همچنین قیمت‌ میلگردهای تولیدی این کارخانه‌ها خواهیم پرداخت.

عوامل تأثیر گذار بر قیمت میلگرد
پیش از آنکه به معرفی به صرفه‌ترین میلگردها بپردازیم بد نیست به این پرسش پاسخ دهیم که: چه عواملی روی قیمت میلگرد کارخانه‌ها تأثیرگذار هستند؟ با پاسخ به پرسش تا حدی برای ما مشخص می‌شود که چرا قیمت میلگرد برخی کارخانه‌ها نسبت به رقبا پایین‌تر است.

قیمت میلگرد به عنوان یکی از مهمترین عوامل در بازار ساخت و ساز، تحت تأثیر بسیاری از عوامل اقتصادی، صنعتی و جغرافیایی قرار دارد. برخی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت میلگرد تأثیر دارند عبارتند از تولید کننده، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، شرایط بازار، نرخ دلار،وزن و نوع میلگرد.

تولید کنندگان میلگرد
تولیدکننده میلگرد را می‌توان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد دانست. هر کارخانه بر اساس سیاست‌ها، هزینه‌های تولید، تکنولوژي تولید، به روز بودن تجیهزات، بزرگ بودن برند و … قیمت محصولات خود را اعلام می‌کند. این دیگر به تصمیم خریدار بر می‌گردد که چه کارخانه‌ ای را انتخاب کند.

تقاضا
تقاضا برای مصرف میلگرد در صنعت نیز می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد باشد. در صورتی که تقاضا برای میلگرد افزایش یابد، قیمت آن بالتبع بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال در فصول گرم سال، رونق ساخت و ساز بیشتر از فصول سرد است و همین مساله میتواند باعث شود تا قیمت میلگرد نیز صعودی شود.

قیمت مواد اولیه
فولاد، آهن و دیگر فلزات مورد استفاده در تولید میلگرد از عوامل اساسی در تعیین قیمت میلگرد هستند. در صورتی که قیمت این فلزات بالا رود، قیمت میلگرد نیز افزایش می‌یابد. هزینه مواد اولیه مانند سنگ آهن نیز بر قیمت میلگرد تاثیر گذار است. با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید میلگرد نیز افزایش می‌یابد.

البته قابل ذکر است که گاهی اوقات از ضایعات آهن برای تولید میلگرد استفاده می‌شود که صد درصد قیمت تمام شده آن را تغییر می‌دهد.

شرایط بازار
شرایط بازار مانند رقابت، عرضه و تقاضا، و شرایط اقتصادی کلی نیز می‌تواند بر قیمت میلگرد تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، در اوایل شروع کرونا، بسیاری از تولیدکنندگان دچار ضرر شدند و تولید در بازار به شدت کاهش یافت.

نرخ دلار
نرخ دلار نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت میلگرد است. از آنجاییکه ساز و کار بورس و تعیین قیمت میانگین شمش در بورس بر اساس نرخ دلار اسـت، هر گونه تغییر در نرخ دلار می‌تواند قیمت‌های میلگرد را جابه جا کند. به طور کلی، قیمت محصولات فولادی در دنیا بر اساس دلار تعیین می‌شود که میلگرد هم از این قاعده مستثنی نیست.

هزینه های تولید
هزینه تولید میلگرد فولادی شامل هزینه های نیروی کار، انرژی و تجهیزات نیز می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. وقتی هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان ممکن است این هزینه‌ها را در قالب قیمت‌های بالاتر به مشتری منتقل کنند.

رقابت
رقابت بین تولیدکنندگان فولاد نیز می‌تواند بر قیمت میلگرد فولادی تأثیر بگذارد. هنگامی که تعداد تولیدکنندگان گرد زیاد شود، قیمت‌ها شدیدا رقابتی می‌شود. برعکس، زمانی که تولیدکنندگان کمتری وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل رقابت کمتر، قیمت ها بالاتر باشد.

هزینه‌های زیرساختی
هزینه های زیرساختی توسط دولت‌ها نیز می‌تواند بر قیمت میلگرد فولادی تأثیر بگذارد. هنگامی که دولت‌ها در پروژه‌های زیرساختی مانند جاده‌ها، پل ها و ساختمان‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، تقاضا برای میلگرد فولادی افزایش می‌یابد که می تواند منجر به افزایش قیمت شود.

وزن میلگرد
جالب است بدانید که وزن هم در تعیین قیمت این محصول فولادی تأثیر دارد. وزن هر شاخه میلگرد بر قیمت تمام شده آن تأثیر دارد. هر شاخه میلگرد با یک سایز مشخص می‌تواند تا 2 کیلوگرم هم اختلاف وزنی با بقیه کارخانه‌ها داشته باشد.

نزدیکی به کارخانه
هرچه کارخانه از محل پروژه دورتر باشد، بالتبع هزینه‌های حمل و نقل بیشتری را در بر خواهد داشت. از این رو، ارزان‌ترین قیمت میلگرد با نزدیک یا دور بودن کارخانه رابطه تنگاتنگی دارد.

معرفی ۶ میلگرد ارزان بازار
۱- میلگرد سرمد ابرکوه
اولین میلگرد ارزان که در لیست پیشنهادی قرار می‌گیرد، متعلق به گرد ابرکوه است. کارخانه ابرکوه که در یزد واقع شده است، توانایی تولید سالیانه ظرفیت اسمی تا 550 هزار تُن را دارد. میلگردهای این کارخانه از سایز 8 تا 32 به صورت ساده و آجدار تولید می‌شود.

مواد اولیه میلگرد یعنی شمش و سنگ آهن از معدن چادرملو تأمین می‌شود که از سرمایه گذاران این شرکت هستند. از این رو، از لحاظ تأمین مواد اولیه کاملا خودکفا است و برای همین نیازی به خرید شمش ندارد. لذا، این عامل ممکن است روی قیمت میلگرد ابرکوه تأثیر بگذارد. معدن سنگ آهن چادرملو از بزرگترین تولید کنندگان کنسانتره سنگ آهن است که در ۱۸۰ کیلومتری شهرستان یزد واقع شده است.

نمودار قیمت میلگرد سایز ۱۴

توضیح تصویر: نمودار قیمت میلگرد سایز ۱۴ در بازه زمانی ۳ ماه

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، آخرین قیمت میلگرد سرمد ابرکوه در اواخر اسفند ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید. همچنین، نوسان قیمت این گرد در کانال ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بوده است که نسبت به بازار، قیمت مقرون به صرفه ای دارد.

۲- میلگرد کیان فولاد ابهر
یکی از ارزان‌ترین میلگردهای موجود در بازار ایران مربوط به کارخانه کیان فولاد ابهر است. این کارخانه که در شاهراه اصلی تهران-زنجان قرار گرفته است، تأمین کننده عمده محصولات فولادی به ویژه گرد از سایزهای ۱۲ تا ۳۲ است. مزیتی که گرد فولاد ابهر دارد، علاوه وزن پایین، استحکام خوبی است که دارد. از این رو، برای سفارش تُناژ بالا وزن آن پایین می‌آید و برای خریدار، قیمت نهایی مقرون به صرفه خواهد بود. از این رو، مدیران اکثر پروژه‌ها و سرمایه گذاران دائما قیمت این پروژه را رصد می‌کنند.

نمودار قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر سایز ۱۴

یکی از فاکتورهایی که برای خرید ارزانترین میلگرد در ایران مد نظر قرار می‌گیرد، نمودار قیمتی میلگرد است. همانطور که مشاهده می‌کنید، قیمت گرد کیان فولاد ابهر در ماه دی ۱۴۰۱ تا اواخر فروردین ۱۴۰۲ در بازه ۲۰ تا ۳۱ هزار تومان نوسان داشته است که در ۲۶ فروردین ماه، ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. با این اوصاف، می‌توان گفت که یکی از ارزانترین میلگرد کشور، گرد کیان فولاد ابهر است.

۳- میلگرد مجتمع فولاد میانه
از دیگر ارزانترین میلگردها در بازار ایران می‎‏توان به گرد مجتمع فولاد میانه اشاره کرد. مجتمع فولاد میانه آذربایجان با استفاده از آخرین تجهیزات مدرن مانند سیستم‌های بسته بندی خودکار و کوره پیش گرم فولاد، توانایی تولید ظرفیت اسمی ۱۱۰ تُن محصول فولادی را دارد.

عمده ماده اولیه میلگرد مجتمع فولاد میانه، شمش‌های ۱۵۰ و ۱۳۰ میلی‌متری است که برای میلگردهای آجدار کاربرد دارند. نکته قابل توجه درباره کیفیت این میلگرد، تولید آن بر اساس استاندارد ملی ISIRI 1332 و استانداردهای خارجی آلمانی است.

نمودار قیمت میلگرد سایز ۱۴ میانه

اگر به نمودار قیمت میلگرد ۱۴ میانه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که گرد بین ۲۶ دی ۱۴۰۱ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در بازه قیمتی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۳۰ هزار و ۷۹۰ تومان بازی کرده است و در نهایت روی ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان ایستاد. با این اوصاف، بین همتاهای خود، گرد میانه از ارزانترین‌ میلگردهای ایران به شمار می‌رود.

۴- میلگرد زاگرس
گرید صبا فولاد زاگرس بی در بین همتایان خود از ارزانترین میلگردهای موجود در ایران است. آخرین قیمت میلگرد زاگرس در ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. البته در اوج نوسانات بازار، قیمت این گرد حتی به ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان هم در اسفند ماه ۱۴۰۱ رسید که ناشی از رشد شارپی دلار و رسیدن آن به بالای ۵۰ هزار تومان بود.

نمودار قیمت میلگرد زاگرس ۱۴

گردهای تولیدی صبا فولاد زاگرس از ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر است. سایزهای سنگین‌تر از آن بر اساس سفارش مشتری تولید می‎شود. در مورد کیفیت میلگرد زاگرس باید گفت که این کارخانه از عناصری استفاده با درصدهای استاندارد می‌کند که برای مقاوم سازی فولاد استفاده می‌شود مانند منگنز و کربن.

۵- میلگرد گروه ملی اهواز
گروه ملی صنعتی فولاد ایران از هادینگ‌های پیشرو در صنعت فولاد است که از کارخانه‌های مختلفی مانند نورد کوثر، نورد تیرآهن، میلگرد و مفتول و غیره تشکیل شده است. یکی از مزیت رقابتی که این شرکت دارد، تولید شمش توسط خود کارخانه است. شمش‌های مورد نیاز برای تولید میلگرد گروه ملی اهواز از کارخانه فولاد سازی آن بدست می‌آید و در ابعاد 160*160، 150*150، 130*130 و 100*100 با طول ۴ تا ۸ متری است.

پس انتظار می‌رود که قیمت گرد این شرکت نسبت به همتاهای خود پایین‌تر باشد زیرا در تولید شمش خودکفا است و نیازی به هزینه‌های اضافی برای خرید شمش ندارد. از این رو، بهای تمام شده میلگرد گروه کمتر از همتاهای خود است.

نمودار قیمت میلگرد گروه ملی اهواز

همانطور که مشاهده می‌کنید، آخرین قیمت گرد گروه ملی در ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است که تقریبا نزدیک به کف بازار بوده است. البته مانند بقیه میل گردها در اثر صعود دلار، رشد داشت و قله ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را در ۷ اسفند فتح کرد.

۶- میلگرد ذوب آهن نورد کرمان
مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان به عنوان یکی از تولیدکنندگان شمش و میلگرد در ایران، باعث شده است تا میلگرد آن از ارزانترین میلگردهای ایران به شمار آید. این کارخانه توانایی تولید سالانه ۵۰۰ هزار تُن انواع میلگرد و ۱۰۰ هزار تُن شمش فولادی را دارد. پس بی دلیل نیست که برخی از خریداران، قیمت‌های این کارخانه را رصد می‌کنند.

نمودار قیمت میلگرد سایز ۱۴ ذوب آّهن و نورد کرمان

همانطور که می‌بینید، پایین ترین قیمت میلگرد ذوب آهن و نورد کرمان سایز ۱۴ در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۱ برابر با ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان بوده و حتی تا ۳۱ هزار و ۷۴۰ تومان هم در ۸ اسفند رسید.

میلگرد ارزان قیمت و با کیفیت
با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد، میلگردهای ارزان قیمت و با کیفیت، کیان فولاد ابهر، مجتمع فولاد میانه، زاگرس، گروه ملی و ذوب آهن نورد کرمان در بازار هستند.

سوالات متداول

چرا برخی میلگردهای ارزانتر هستند؟
به دو دلیل: یکی نوع آلیاژ مصرف شده و دیگری تولید شمش توسط خود کارخانه.

آیا خرید میلگرد ارزان قیمت مقرون به صرفه تر است؟
بستگی به هزینه حمل و نقل و نزدیک بودن کارخانه دارد.

میلگرد کدام کارخانه ها ارزانتر است؟
ارزانترین میلگردهای ایران مربوط به میلگرد ابرکوه، کیان فولاد ابهر، مجتمع فولاد میانه، زاگرس، گروه ملی و ذوب آهن نورد کرمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *